Website Optimalisatie
Veel websites benutten niet alle kansen om hoger in Google te scoren. WebsiteMet helpt je graag met website-optimalisatie. We bespreken de haalbaarheid en kijken of het rendabel en realistisch is voor jouw situatie. Doe je voordeel met de adviezen:
Wat kun je zelf doen om beter gevonden te worden? Door onderstaande basisprincipes toe te passen, verbeter je je positie in zoekmachines. Geen tijd of kennis? Besteed SEO-optimalisatie uit aan WebsiteMet.
Gebruik AI slim voor website-optimalisatie
AI is een handig hulpmiddel, maar geen vervanging voor menselijke creativiteit en originaliteit. Hoewel AI snelle en goed gestructureerde teksten genereert, waarderen zoekmachines en bezoekers unieke, persoonlijke content meer. Gebruik AI als hulpmiddel, maar zorg altijd voor een menselijke touch.
Hetzelfde geldt voor AI-afbeeldingen: ze zijn goedkoop en makkelijk in te zetten, maar voorkom standaard, generieke beelden die je op iedere website ziet. Zorg voor een balans tussen efficiëntie en authenticiteit om jouw website professioneel en onderscheidend te maken.
Conventioneel of origineel
Een originele website is belangrijk voor veel sectoren, maar onderschat nooit de vertrouwde conventies. Heel veel conventionele websites zijn juist zeer succesvol. Een simpel voorbeeld van een conventie waar niemand aan twijfelt: Mensen zijn gewend aan een menubalk bovenin of aan de zijkant. Dat is vertouwd. Als ze moeten zoeken naar inhoud of een bestelknop is dat not done en killend voor conversie. Symbolen zijn sowieso conventioneel, hoewel veel mooie en voor sommige handige duidelijke symbolen nog moeten inburgeren en nu nog niet begrepen door veel mensen. Een mooie aantrekkelijke afbeelding van een persoon is misschien leuk, maar als die niets te maken heeft met het bedrijf blijft het toch vreemd. Of wat dacht je van de springende werknemers in het veld, de zakelijke handdruk, de kleurpotloden, de opgestapelde stenen etcetera. Maar desalniettemin, conventies werken ook als een malle. De vraag is of het bij jouw past en wat je uitstraling moet zijn in de sector waar jij werkzaam bent en hoe je doelgroep het vind. Plaats een taart of een baby foto op je website: succes verzekerd hoorde ik eens uit de mond van een marketeer, maar het hoeft niet. Bij deze:
SEO-optimalisatie: wat kun je zelf doen?
Hieronder staan essentiële SEO-stappen die je zelf kunt implementeren, ongeacht of je een Joomla- of WordPress-website hebt. Voor sommige onderdelen bestaan extensies, plugins, maar veel is al standaard aanwezig. De standaard basis seo instellingen worden maar al te vaak onderschat of vergeten. WebsiteMet geeft hierin support specifiek voor Joomla en tot op zekere hoogte voor WordPress.
1 Content en structuur
- Schrijf originele, unieke teksten die waardevol zijn voor jouw doelgroep.
- Gebruik duidelijke koppen (H1, H2, H3) en relevante zoekwoorden.
- Voeg een pakkende meta-description toe die de kern van je pagina samenvat.
- Gebruik de meta-title-tag, de browser title tag
- Zorg voor duidelijke, beschrijvende (SEF) URL's die een zoekwoord bevatten.
2 Interne en externe links
- Bouw een logische interne linkstructuur voor eenvoudige navigatie.
- Gebruik anchors bij lange pagina's of linkjes op andere interne / externe pagina's
- Link naar relevante externe websites voor extra autoriteit.
- Verkrijg backlinks van betrouwbare en relevante websites.
3 Technische optimalisatie
- Zorg voor snelle laadtijden (test op https://pagespeed.web.dev en volg de adviezen op, (kan geavanceerd zijn)).
- Optimaliseer afbeeldingen zodat ze niet onnodig groot zijn.
- Maak je website mobielvriendelijk en test de weergave op verschillende apparaten. (geavanceerd)
- Gebruik gestructureerde data (rich snippets) om zoekmachines beter te laten begrijpen waar je pagina over gaat. (geavanceerd)
4 Engagement en conversie
- Zorg voor een duidelijke call-to-action, zoals contact opnemen of inschrijven voor een nieuwsbrief.
- Integreer sociale media voor extra zichtbaarheid en interactie.
- Maak gebruik van conversie-optimalisatie om bezoekers klant te laten worden.
Uitbesteden van geavanceerde optimalisatie
Sommige optimalisatietaken vereisen diepgaande kennis en ervaring. Denk hierbij aan:
- Koppelingen met Google Analytics en Search Console voor uitgebreide data-analyse.
- Technische SEO-verbeteringen, zoals optimalisatie van broncode en caching.
- Structured data - rich snippets.
- SEO-strategieën voor langdurige groei en concurrentievoordeel.
WebsiteMet helpt je graag bij deze taken en biedt maatwerk SEO-oplossingen op basis van jouw behoeften en doelen.
Heeft mijn website extra SEO nodig?
Een goed gebouwde Joomla- of WordPress-website voldoet aan de basis SEO-regels. Ik kijk dan ook als eerste of de website gebruik maakt van de standaard opties in het CMS en de inhoud de juiste html tags gebruikt, de afbeeldingen optimaal zijn en niet onnodig Kb's tellen (of soms zelfs Mb's!). Zo pak ik eerst het laag hangend fruit aan waarmee de minste kosten worden gemaakt. Het resultaat kan dan al heel erg verrrassend positief zijn! Maar soms is er ook meer nodig, zoals het aanpassen van webteksten, gebruik maken van seo extensies of hulpmiddelen voor analyse. The sky is the limit, maar het moet wel rendabel blijven en winst opleveren.
Extra optimalisatie kan het verschil maken tussen een middelmatige en een top-positie in zoekmachines. SEO helpt niet alleen met vindbaarheid, maar ook met het overtuigen van bezoekers om klant te worden.
Grote bedrijven investeren miljoenen in SEO. Dat is voor hen rendabel blijkbaar. Wat telt, is een slimme aanpak die bij jouw bedrijf en budget past zodat het rendabel en winstgevends wordt.
Bedenk: Concurrenten investeren wellicht in SEO, waardoor het voor jouw website lastiger wordt om op te vallen. De juiste strategie zorgt ervoor dat jouw website gevonden wordt én resultaat oplevert.
En bedenk ook of het wel gewenst om meer klanten te krijgen die je misschien niet kan helpen vanwege de grote toeloop. Zo heb ik een paar keer de vraag gekregen na vrij simpele seo verbeteringen om op te website te vermelden dat er tijdelijk een offerte stop was, vanwege de grote aanvraag die niet meer verwerkt kon worden. En dat waren echt geen spam emails of niet serieuze klanten. Maanden later werd de melding er weer afgehaald.
Wil je ook meer bezoekers en klanten aantrekken? Investeer dan in een slimme SEO-strategie. WebsiteMet helpt je graag!